칠순을 훌쩍 넘은 원로사진가 김춘식 선생의 사진집 <농촌별곡>은 전국 각지에서 살아가는 농민과 농촌지역의 모습을 흥미로운 시각으로 담아내고 있다. 거기에는 밭일하는 아낙네에서부터 지게 진 사내, 논두렁에서 휴식을 취하는 농부 등 농촌에서 흔하게 만날 수 있는 전형적인 인물들의 모습이 있다. 또한 농촌 마을 곳곳에서 찾아볼 수 있는 일상의 풍경이나 소도시의 거리 모습도 있다.

 

전북 전주에서 교직생활을 하면서 아마추어 사진가로 활동해 온 선생의 오랜 이력에 비추어 보면 이 작업에 등장하는 농촌 풍경은 그에게 매우 낯익은 것임에 틀림없다. 군산, 부안, 완주, 진안, 임실 등 사진의 배경이 된 고장은 그의 생활 반경에서 그리 멀지 않은 곳이기 때문이다. 오랫동안 농촌 지역을 관찰하면서 선생은 1960년대부터 급속도로 진행된 근대화 과정에서 망가져가는 농촌사회의 모습을 지켜보아왔다. <농촌별곡>은 그 과정의 결과물로 남아있는 한국 농촌의 현실에 대한 씁쓸한 보고서라 할 수 있다. <농촌별곡>이 보여주듯 농촌에는 노인들만 남아있다. 젊은이들은 고되고 생산성 낮은 농사를 지으려 하지 않고 도시로 떠나버렸기 때문이다. ‘농자천하지대본(農者天下之大本)’은 고리타분한 옛날 얘기가 된지 오래일 뿐만 아니라, 이를 믿는 사람은 더 이상 없다. 선생이 작업노트에 적고 있듯이 “농촌은 자본의 논리에 밀려 노동력 부족과 경작 못한 휴경지(休耕地)가 늘어나고, 마을은 빈집이 많아 폐촌(廢村)이 되어가”고 있는 것이다. 이러한 현상은 어제 오늘의 일이 아니며 식상한 얘기로 들릴 만큼 진부한 인식이 되어버린 것 또한 사실이나 현실을 모른 척 할 수는 없는 일이다. 농촌사회의 이러한 현실을 잘 알고 있는 선생이 <농촌별곡>에 정성을 쏟은 이유가 여기에 있음은 쉽게 짐작해볼 수 있다. “고향 상실(喪失)의 시대, 정신적 호적(戶籍)이 없어진 농촌”, 이것이 선생의 농촌에 대한 현실 인식이다. 농촌의 현실은 단지 도농간의 빈부격차, 농촌의 고령화 현상과 같은 피상적인 관점에서만 접근할 사안이 아닌 것이다.

 

이제 농촌은 천하의 근본이기를 그치고 그저 낯선 고장이 되어버렸다. 노인과 부녀자만 남아 가능성이 고갈된 땅이자, 휴경지와 폐가가 늘어나는 불임의 땅이며, 소도시 한복판에 위치한 자영업조차 여의치 않아 성인오락실이 개점휴업 상태인 그런 곳이다. 농촌은 단지 물질적으로만 낙후한 지역이 아니라 정신적으로도, 문화적으로도 그렇다. 얼마 전까지만 하여도 반공이데올로기의 상징이 마을 곳곳에 있었다. “간첩, 좌익사범 신고 113”이나 “간첩신고 3,000만원/간첩선신고 5,000만원”과 같은 거대한 문구가 눈에 잘 띄는 곳에 거대하게 서 있었다.

 

이러한 농촌 현실의 낯설음을 강조하기 위해 선생은 양화와 음화를 병치하거나, 포토샵을 이용하여 흑백사진에 부분적으로 컬러를 집어넣었다. 밭일하는 아낙네들의 모습이 얼핏 보면 자연스러운 현실이지만 그 이면에는 농촌을 비정상적인 지역으로 변형시켜버린 우리 현대사의 기이함이 있다. 아마도 평범한 농부들의 모습을 음화로 반전시켜 병치시키는 이유는 이러한 낯설음을 강조하기 위한 것처럼 보인다. 흑백으로 처리한 농촌 마을 곳곳에 강렬한 컬러를 부분적으로 집어넣은 이유 또한 그렇다. 평온한 들판 풍경의 전면을 가로막고 있는 붉은 색의 도로교통 표지판이나, 분식집 앞에 서있는 강렬한 붉은 색의 자동차, 성인오락실의 간판에 붉은 색으로 칠해진 ‘로또’와 ‘임대’라는 글씨는 잔잔하고 평화로운 농촌에 무법자처럼 침입한 근대화의 상징이다. 그것이 우리의 농촌을 점차 변질시켜나간 것이다. 김춘식 선생의 눈을 통해 본 우리의 농촌은 그렇게 낯설고 기이한 모습이다. 여기에 대한 회한이 선생의 발걸음을 계속해서 농촌에 붙잡아두는 이유가 아닐까.

 

 

An Unfamiliar and Curious Farm-village

Park Pyung-jong(Aesthetics, Photo criticism)

 

The photo collection <Farm Village Special Song> by Kim Chun-sik, a photographer in the age more over seventy old contains the figures of farmers and farm villages in all parts of the country with interesting viewpoint. There are the typical figures possible to meet them easy from woman to work in the field to man to carry A-frame on his back, farmer to take a break on the levee of a rice paddy, etc. Also, there are the landscapes in daily life and the roads in the small-town possible to be searched for in every places of farm village.

 

If we refer to his long career to act as a amateur photographer from the time to work as a teacher in Jeonju, Jeonbuk, the farm village landscapes to appear in his work are surely familiar to him. It is because the regions like Gunsan, Buan, Wanju, Jinan, Imsil, etc. to become the background of photos are not distant from his zone of life. As observing the farm village regions for a long time, he has seen a figure of the farm village society being destroyed in the course of being modernized quickly from the 1960s. The <Farm Village Special Song> can be what is called a bittersweet report on the present conditions in Korean farm village to result from the course. Only old people remain in the farm village like the <Farm Village Special Song> shows it. It is because young people departed into the city not doing the farm work with hard and low production. A maxim 'agriculture is the foundation of a nation' not only is become a ill-smelling old saying but also is not believed in by anyone. His expression in photo note 'the farm village is short of the labor and increases the rest arable land to let it alone owing to the capital logic and becomes a abolition village owing to many vacant houses' is true. This phenomenon is not a situation lately but is become an old-fashioned recognition same as an old story. But, we cannot look on the present conditions with indifference. I can guess easily the reason why he is devoted to the <Farm Village Special Song> as a person who knows well this phenomenon. 'The times lost one's hometown, the farm village without one's mental household', this is his actual recognition on a farm village. The present phenomenon on a farm village is not able to be approached only with superficial viewpoint like the difference between rich and poor and city and country and the old phenomenon in a farm village.

 

Now, the farm village stops to be the foundation of a nation and becomes a common strange town. It is the place where dries up the possibility because of remaining only the old people and women, is the barren land to increase the rest arable land and the abolished houses and is closed on opening the adult amusement room because of being not able to do self-management in the center of small-town region. The farm village falls behind in the spirit and culture as well as material. There were many symbols of anti-Communist ideology in all parts of a village. The posters like "Report the spies and left-wing illegal acts to 113" or "Pay 30 million won in spy report/Pay 50 million won in spy-ship report" were pasted in the spotlight places even some time ago.

 

He juxtaposes the positive picture and the negative picture or puts partially color in the white-black photo due to making use of the photoshop for focusing on the unfamiliarity on an actual farm village. The figure of woman to work in the field is a natural present conditions by appearances but is a queerness of our modern history to be transformed the farm village into a irregular region in the other side. Maybe, the reason why he juxtaposes reversely the common figures of farmer into the negative pictures seems to intend for strengthening this unfamiliarity. The reason why he puts partially color in all parts of a farm village after treating it with white and black is also same. Red traffic signs in the way of quiet field landscape, autos with strong red to stand in the front of fast food restaurant or words like 'Rotto' or Lent' to paint with red on the advertisement board of adult amusement room are the modernized symbols to invade into a quiet and calm farm village as an outlaw. That will degenerate our farm village by degrees. Our farm village to see through Kim Chun-sik's eyes, a photographer, is such an unfamiliar and curious figure. It is the reason why he seize continually his step in the farm village due to the remorse on these, isn't it?